23 Ekim 2007 Salı

Hangisi Daha Kârlı?

Not: Bu yazının ilk yayın tarihi: 16.09.2005

Koç grubunun Genel Müdürü Bülend Özaydınlı, Oyak Genel Müdürü Coşkun Ulusoy'un yaptığı kârlılık karşılaştırmasını doğru bulmadığını; çünkü Koç ve Oyak'ın farklı kurumlar olduğunu belirtmiş ve eklemiş: "Elma bahçesiyle armut bahçesinin verimi aynı olmaz". Elbette, bahçelerin verimleri farklı olur ama bu gene de bizim verimlilik karşılaştırması yapmamıza bir engel olamaz. Özaydınlı'nın önerisi "tüm verilerin şeffaflıkla ortaya konularak aynı baza getirilmesi" yönündeymiş.

Coşkun Ulusoy'un karşılaştırmada kulandığı veriler aslında aynen o yönde (Vahap Munyar'ın Hürriyet'teki yazısından alınmıştır):

  • OYAK HOLDİNG: 2004 yılı net dönem kârı 743.7 trilyon lira. Özsermayesi 3.7 katrilyon lira.
  • KOÇ HOLDİNG: Net dönem kârı 508.4 trilyon lira. Özsermayesi 4.1 katrilyon lira.
  • SABANCI HOLDİNG: Net dönem kârı 724.1 trilyon lira. Özsermayesi 6.1 katrilyon lira.
Veriler aynı baza indiğine göre karşılaştırmamızı rahatça yapabiliriz. İşte Türkiye'nin üç büyük grubunun kârlılıkları (özsermaye kârlılığı cinsinden ifadeyle):

  • OYAK HOLDİNG: %20
  • KOÇ HOLDİNG: %12
  • SABANCI HOLDİNG: %12
Görüldüğü gibi en kârlı grup gerçekten de Oyak Grubu. Oyak yatırdığı her 100 lira karşılığında 20 lira kâr ederken, Koç ve Sabancı sadece 12 lira kâr ediyorlar.

Vahap Munyar aynı yazısında, Koç'un son satın almalarıyla cirosunu 30 milyar dolara çıkartacağını ve bunun Koç'u dünyanın en büyük 166. şirketi konumuna getireceğini belirterek, Koç Grubu'nun artık "elma-armut" alınganlığı yapmasına gerek kalmayacağını söylüyor. Eğer ciro karşılaştırıyor olsaydık bu yazılanların doğru olduğunu kabul ederdim; ama konumuz kârlılık karşılaştırması olduğu için buna da karşı çıkmam gerekiyor. Daha fazla ciro yapıyor olmak daha kârlı olunduğu anlamına gelmiyor çünkü. Örneğin Fortune dergisinin hazırladığı dünyanın en büyük 500 şirketi listesinde 2004 yılı itibariyle 60 milyar dolar ciroyla 57. sırada olan Fiat, aynı yılı 2 milyar dolar zararla kapatmış. Yani yukarıda kârlılıklarını karşılaştırdığım üç grup da Fiat'tan daha kârlı; çünkü en azından kâr ediyorlar.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder